Bruner's Discovery learning theory ব্রুনারের উদ্ভাবনমূলক বা আবিষ্কারমূলক শিখন তত্ত্ব
*Jeremy Seymour Bruner's American psychologist
*Cognitive psychologist
*এই তত্ত্বে শিক্ষার্থীরা নিজে নিজে বিষয়বস্তুকে বুঝে নেয় এবং জ্ঞান আহরণ করে.
* ব্রুনার তার তত্ত্বগুলি - 1951 ,1966 এবং 1971 সালে Process of Education , Toward a Theory of instruction এবং The Relevance of Education এই বইগুলিতে প্রকাশিত হয় .
*তার মতে প্রত্যেকটি বিষয়ের কেন্দ্রে একটি ধারণা আছে যা বাক্যে, চিত্রে বাস সূত্রের মাধ্যমে প্রকাশ করা যায়, একে মূল ধারণা বলে. একে তিনি সংগঠন বলেছেন.
শিক্ষার্থীর বিকাশের স্তর অনুযায়ী মূল ধারণা বা সংগঠনের রূপটির পরিবর্তন ঘটে.
* শিক্ষার সঙ্গে বাস্তবমুখী জ্ঞানের সম্পর্ক থাকবে. যদি কখনো সমস্যা হয় তাহলে ওই বাস্তবমুখী জ্ঞান ওই সমস্যা থেকে overcome করতে সাহায্য করবে, এটাই আবিষ্কার মূলক শিখন.
* Jeremy Seymour Bruner's American psychologist
* Cognitive psychologist
* In this theory students understand the content on their own and acquire knowledge.
* Bruner published his theories - Process of Education, Toward a Theory of instruction and The Relevance of Education in 1951, 1966 and 1971.
* According to him, there is an idea at the centre of every subject which can be expressed in a sentence, a living formula in a picture, it is called a basic idea. He called it organization.
The basic concept or form of organization changes according to the level of development of the student.
* There will be a relationship of practical knowledge with education. If ever there is a problem then that practical knowledge will help to overcome that problem, this is the discovery learning.
Cognitive development stage
1. enactive stage (0-8 month / 3years)
অঙ্গ সঞ্চালন- শিশু সবকিছুকে ধরতে চাই. যেমন- word এর puzzle box কে নিয়ে খেলতে খেলতে সেটি সম্পর্কে ধারণা হয়.
2. iconic stage (3-7 month/ 8 years/18 month onwards)
এই স্তরে শিশুদের দৃষ্টিমূলক উদ্দীপকের সাহায্যে জ্ঞান লাভ করে থাকে. তাই visual teaching aids ব্যবহার করা হয়. যেমন- কোন স্থান বোঝাতে মানচিত্রের ব্যবহার.
3. symbolic stage (8 years onwards)
এই স্তরে সংকেত, চিহ্ন, যুক্তি প্রাধান্য পায়. এখানে কল্পনা করতে সক্ষম হয়.
1. enactive stage (0-8 months / 3years)
Organ movement- Children want to catch everything. For example, playing with the word puzzle box is an idea about it.
2. iconic stage (3-7 months / 8 years / 18 months onwards)
At this level children gain knowledge through visual stimuli. So visual teaching aids are used. For example, the use of maps to indicate a place.
3. Symbolic stage (8 years onwards)
At this level signals, symbols, logic predominate. Is able to imagine here.
educational contribution of Discovery learning
1.শিক্ষার্থী প্রথমে সমস্যাকে আবিষ্কার করে.
2. শিশুটি শিক্ষাক্ষেত্রে সমস্যায় পড়ার ফলে তার পূর্ববর্তী অভিজ্ঞতাকে কাজে লাগায়.
3. সমস্যাটি নিজে নিজে সমাধান করার জন্য শিক্ষার্থীর সমস্যার গভীরে গিয়ে সমাধান বের করে আনে.
1. The student first discovers the problem.
2. The child uses his previous experience in learning problems.
3. To solve the problem on its own, the student goes deeper into the problem and comes up with a solution.